γράφτηκε
στον Τοίχο
31.3.17
-
0
Comments
Τρύφων Λιώτας
Η πρώτη μεγάλη επιτυχία της Lina Wertmüller «Μίμι ο μεταλλουργός, με την τιμή του πληγωμένη» (Mimi, Metal-worker, Wounded in Honor, Mimi metallurgico ferito nell'onore, ΙΤ, 1972) έχει ως κεντρικό ήρωα ένα χωριάτη εργαζόμενο Σικελό ο οποίος θα πάει κόντρα στην τοπική μαφία ψηφίζοντας το κουμμουνιστικό κόμμα.
Η ψήφος του όμως παρά τη μυστικότητα γίνεται γνωστή και μη μπορώντας πια να βρει δουλειά αποφασίζει να πάει σε μια πόλη της βόρειας Ιταλίας αφήνοντας πίσω την οικογένειά του και τη γυναίκα του.
Εκεί θα βιώσει εκ νέου τη δύναμη της μαφίας και την εκμετάλλευση του ανθρώπου από άνθρωπο. Θα γνωρίσει όμως και τον έρωτα. Όταν όμως θα αναγκαστεί να γυρίσει στη Σικελία θα ανακαλύψει ότι η τιμή του έχει δεχτεί ισχυρό χτύπημα.
Ο Μίμι, ένας άνθρωπος σαν όλους τους άλλους, είναι κομμουνιστής γιατί θέλει καλύτερες συνθήκες εργασίας αλλά επί της ουσίας είναι ένα απολιτικό ον. Η σύγχυση που έχει για τις αξίες και την τιμή του, όπως τους περισσότερους από εμάς, θα τον οδηγήσουν σε επιλογές που θα αναγκάσουν να δεχτεί τις συνέπειες τους.
Θα είναι αυτόπτης μάρτυρας εργατικού ατυχήματος ανασφάλιστου εργάτη αλλά δε θα μιλήσει ενάντια στη μαφία της εργασίας. Θα γίνει αυτόπτης μάρτυρας δολοφονίας και παραλίγο ο ίδιος μακαρίτης, αλλά και πάλι δε θα μιλήσει ενάντια στη μαφία. Θα καταλήξει φυλακή εξαιτίας ενός φόνου που διέπραξε η μαφία αλλά και πάλι δε θα μιλήσει.
Στο τέλος θα εργαστεί για τη μαφία για να θρέψει τα παιδιά του εξώγαμα και νόθα κάνοντας αυτό που τον αηδίαζε στην αρχή της ταινίας.
Αυτό που δεν μπορεί να καταλάβει ο άνθρωπος είναι ότι πρωτίστως είναι πολιτικό ον και κάθε πράξη του και επομένως επιλογή του, έχει πολιτική χροιά. Επίκαιρη γιατί 45 χρόνια μετά, πολλοί συμπεριφέρονται όπως αυτός, με γνώμονα πάντα το προσωπικό συμφέρον, χωρίς ίχνος αξιοπρέπειας και με αδιαφορία για τους υπόλοιπους ανθρώπους.
Επίκαιρα επίσης η εκμετάλλευση των φτωχών και άνεργων εργατών του νότου από τον πλούσιο βορρά (στην Ιταλία τότε αλλά και στην Ευρώπη τώρα), η προδοσία των ιδανικών μέσω της προσκόλλησης στην παράδοση, τα διπλά σταθμά σε θεωρία και πράξη, η καιροσκοπία και ο υλισμός.
Η σκηνή της ταινίας: το πλάνο πριν πάρει την εκδίκηση, όπως την αντιλαμβάνεται αυτός, για την χαμένη του τιμή. Τα τεράστια οπίσθια μιας χοντρής γυναίκας καταλαμβάνουν σχεδόν όλο το πλάνο αφήνοντας μόνο να φανεί στο βάθος πάνω σε μια γωνία του κρεβατιού ένας μικροσκοπικός Μίμι.
Με ελληνικούς υπότιτλους εδώ.
Δεν υπάρχουν σχόλια
Δημοσίευση σχολίου